ТЕМА ЗАНЯТТЯ: «ТРАНСПОРТ»
ДІТИ ПОВИННІ ЗНАТИ ПРЕДМЕТИ: автомобіль, транспорт, автобус, метро, трамвай, тролейбус, поїзд, літак, корабель, вертоліт, човен, вантажівка, водій, пілот, капітан, правила дорожнього руху, гараж, стоянка, зупинка, тротуар, рейки, дорога, ракета, контролер, кондуктор, вокзал, аеропорт, порт, пристань, аеродром, колесо, кермо, двері, скло, фари, капот, багажник, насос, шофер, катер, квиток, рейки, шпали, ракета, електричка, самоскид, таксі, віз, велосипед, мотоцикл, трактор, комбайн, аварія.
ОЗНАКИ: наземний, водний, повітряний, гужовий, швидкий, реактивний, пасажирський, легкова, вантажна, швидка, пожежна, збиральна, залізничний, міські, сільські дороги, трамвайна, тролейбусна, автобусна зупинка, підземний, річковий, морський, снігоприбиральна, міліцейська.
ДІЇ: їхати, плисти, літати, сигналити, зупинятися, повертати, перевозити, лагодити, ремонтувати, ламається, відчалювати, злітати, сідає, гальмувати, рушати, пропускати, вирулювати, буксувати.
ДІТИ ПОВИННІ ВМІТИ НАЗИВАТИ ОДНИМ СЛОВОМ:
Возить молоко – молоковоз.
Возить бетон – бетономішалка.
Возить цемент – цементовоз.
Возить воду – водовоз.
ДОБИРАТИ ДІЄСЛОВА:
Автобус їде, перевозить людей, повертає, гальмує..
Корабель пливе, відпливає, причалює...
Старий - ...
Новий - ...
Вантажний - ...
Швидкохідний - ...
ОПИСУВАТИ ТРАНСПОРТ ЗА ПЛАНОМ:
Назва
З чого складається (що зверху, знизу, збоку, спереду, позаду, всередині)?
Для чого призначений?
Які дії виконує?
Порівнювати два види транспорту.
Що спільного і які відмінності (за планом опису).
ТРАНСПОРТ - сукупність засобів пересування (поїзди, кораблі, автомобілі тощо), а також окремий вид цих засобів. Залізничний пасажирський, водний транспорт. Робота міського транспорту.
Види транспорту: наземний (залізничний, міський), підземний, повітряний,
водний.
Наземний транспорт:
а) залізничний: поїзд (вагони, електровоз, тепловоз), електричка.
б) міський: легковий автомобіль, вантажні автомобілі ( вантажівка, самоскид, фургон,
цистерна), автобус, тролейбус, трамвай, велосипед, мотоцикл, моторолер,
спеціальні автомобілі (швидка допомога, пожежна, міліцейська, аварійна, таксі).
Підземний транспорт: метро. Метрополітен - міська електрична дорога,
зазвичай під землею.
Повітряний транспорт: повітряна куля, літак, вертоліт, ракета, космічний
корабель.
Водний транспорт: човни (моторний, весловий, з вітрилом, підводний), катер, корабель, баржа, криголам, теплохід, пліт.
ВИДИ ТРАНСПОРТУ: вантажний і пасажирський. Вантаж - товари, речі, які перевозять куди-небудь. Пасажир - той, хто їде чи збирається їхати на чому-небудь.
ЧАСТИНИ ТРАНСПОРТУ: фара, кузов, кабіна, двигун, колесо, дверцята, шини, багажник, кермо, сидіння, педалі гальма, хвіст, пропелер, трап, салон, каюта, палуба, щогла, борти, корма, трюм, рятувальний круг, ілюмінатор.
УПРАВЛІННЯ ТРАНСПОРТОМ І ЙОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ: машиніст, водій трамвая, водій, шофер, мотоцикліст, велосипедист, капітан, льотчик, пілот, вертолітник, бортпровідниця, штурман, контролер, пасажир, матрос, космонавт.
МІСЦЯ ПЕРЕБУВАННЯ ТРАНСПОРТУ І ЛЮДЕЙ : вокзал, аеропорт, аеродром, вертолітна станція, пристань, порт, гараж, тролейбусний парк, автобусний парк, космос, депо.
Дидактична гра «Підбери предмет до ознаки» (гра з використанням м'яча)
Про що можна сказати – легковий? (автомобіль)
Легкові – (автомобілі)
Легкова – (машина)
Вантажний – (корабель, вантажівка)
Плаваючий – (катер, корабель)
Плаваюча – (яхта,баржа)
Летить – (літак, вертоліт)
Летить – (ракета)
Довгий – (літак)
Довгі – (літаки)
ПИТАННЯ ДО БЕСІДИ:
1. Який буває транспорт?
а) Як називається транспорт, який плаває по воді?
б) Рухається по залізниці?
в) Пересувається по землі?
г) Під землею?
д) Літає по повітрю?
2. Назви (перерахуй) наземний (залізничний, міський), підземний, водний,
повітряний транспорт?
3. Які види автомашин ти знаєш? (вантажна, легкова, спеціальна).
4. Які види поїздів ти знаєш? (пасажирський, товарний).
5. Які види літаків ти знаєш? (пасажирський, військовий).
6. Які види човнів ти знаєш? (моторний, весловий, вітрильна, підводний).
7. Покажи і назви частини машин? (колеса, кабіна, кузов, фари, кермо,
дверцята).
8. Покажи і назви частини човна? (щогли, вітрила, весла і т. д.).
9. Покажи і назви частини корабля? (кубрик, каюта, трюм, палуба, корма, гвинт, капітанський місток) літака? (шасі, фюзеляж, крила, кабіна пілота, салон, багажний відсік)
10. Хто керує машиною, літаком, кораблем, поїздом, трамваєм, мотоциклом
і т. д.? (водій, льотчик, пілот, капітан, машиніст і т. д.).
11. Які професії пов'язані з водінням транспорту?
12. Яким повинен бути водій, шофер, машиніст, капітан і т. д.? (уважним,
ввічливим, охайним, суворим, виконавчим і т. д.).
13. Чи тобі подобається їздити на транспорті?
14. Який транспорт є у тебе вдома?
15. Хотів би ти стати водієм якого-небудь транспорту?
16. Розкажи, на якому транспорті ти добираєшся до дитячого садка? (автобус, тролейбус, маршрутне таксі, таксі)
17. Як далеко ти виїжджав з дому і на чому?
ВІРШІ
Вантажівка.
Велика та
швидка автівка.
Перевозить
вантажі,
Так і зветься – вантажівка,
Це, звичайно знають всі.
Легковик.
Ось автівка так автівка,
Може й діток покатать,
У багажник вмістить речі,
Які треба в путь узять.
Ця машина – легкова,
Любить її вся сім’я.
Читання і вивчення
вірша «Шофери»
Шарудять по дорогах
Веселі шини
Поспішають по дорогах
Машини, машини ...
А в кузові - важливі,
Термінові вантажі:
Цегла і залізо,
Дрова й кавуни.
Робота шоферів
Важка і складна
Але як вона людям
Всюди потрібна.
«З чого зроблено?» (утворення
відносних прикметників)
Ілюмінатор зі скла – скляний.
Шини з гуми - ... Фара зі скла - ...
Кабіна з металу – ... Кузов з заліза
- ...
«Скільки їх?» (узгодження
числівників з іменниками в роді, числі і відмінку):
Одна машина, дві машини, п'ять
машин.
(корабель, трактор, літак, поїзд,
човен, автобус, трамвай, тролейбус, самоскид, кермо, педаль, крило, багажник,
колеса, двигун)
«Підбери слово» (підбір
антонімів, засвоєння дієслів з різними приставками)
Вантажівка під'їхала до будинку, а
потім ...(від'їхала)
Вантажівка в'їхала на гору, а потім
...(з'їхала)
Вантажівка заїхала у гараж, а потім
...(виїхала)
Вантажівка покотилася, а потім
...(прикотилася)
Вантажівка поїхала, а потім
...(приїхала)
Вантажівка від'їхала, а потім...(приїхала)
«Закінчи пропозицію» (утворення
порівняльного ступеня прикметників)
Літак летить високо, а ракета
...(вище)
Літак летить далеко, а
ракета...(далі)
Літак летить швидко, а ракета
...(швидше)
Літак потужний, а
ракета...(потужніша)
Літак великий, а ракета ...(більша)
Літак важкий, а ракета ...(важча).
Літак довгий, а ракета ...(довша)
Літак швидкохідний, а ракета
...(швидша)
Фізкультхвилинка
«Їхали ми, їхали,...»
Їхали ми, їхали, / Імітація їзди за кермом./
До гірки доїхали. / Піднятися на носочки, високо потягнутися руками./
В'їхали, з'їхали, /Показати напрямок «вверх»-«вниз»./
Далі поїхали. /Показати напрям «вперед»/.
Їхали ми, їхали, /Імітація їзди за кермом./
До ями доїхали. /Нахил вперед, дістати кінчиками пальців до підлоги/
Яму об'їхали, / «Обійняти» себе двома руками./
Далі поїхали. /Показати напрям «вперед»./
Їхали ми, їхали, /Імітація їзди за кермом./
До річки доїхали ./Зустрічний рух руками від центру в сторони./
Міст переїхали, /Показати напрям «вперед-вгору»./
Далі поїхали. /Показати напрям «вперед»./
Їхав ми, їхали, /Імітація їзди за кермом./
До будинку доїхали. /Показати руками «дах» над головою./
У двір заїхали, /Показати «паркан», в'їзд у ворота./
Ось і приїхали. /Плескати в долоні./
В будинок забігли, /Імітація бігу на місці./
На подушці полежали. /Долоньки скласти під щоку,
«спати»./
Наші ручки відпочивали, / Струсити кистями рук./
Наші ніжки відпочивали /Кілька разів переступити на п'ятах./
І машині спати пора, / Руки «вперед-в сторони»./
На роботу нам з ранку. / Показати «годинник на руці»./
Загадки:
Вгору
ріжки підіймає І в дорогу вирушає. Їздить тільки у містах, В будні дні і по
святах.(ТРОЛЕЙБУС)
По маршруту вас везуть І квиточки продають. З вигляду
продовгуватий, Але зовсім не рогатий. (АВТОБУС)
Через
море – океан, В сильний шторм чи ураган Впевнено вперед прямує, А на ньому люд
мандрує.
(КОРАБЕЛЬ)
Як
сідаєш — він бурчить, По дорогах швидко мчить. Та шолом слід одягати І права
водійські мати.(МОТОЦИКЛ)
Полотно,
а не доріжка, кінь біжить — сороконіжка.(ПОТЯГ)
Пасажирський
чи товарний Металевий він і гарний. Все ховає у вагонах І стає лиш на перонах .(ПОТЯГ)
Ні
сани, ні віз, а їде без коліс.(ЧОВЕН)
Не
автобус і не віз, маю четверо коліс, вік з дорогою дружу, все по ній кудись
біжу.(АВТОМОБІЛЬ)
Є
великий, є малий, З вантажами, легковий. По дорогах поспішає, У собі людей
катає.(АВТОМОБІЛЬ)
Покрути
його педалі - Й повезе в далекі далі. Є звичайний, є гірський, Жовтий, білий,
голубий…
(ВЕЛОСИПЕД)
Комментариев нет:
Отправить комментарий