суббота, 9 января 2016 г.

ТЕМА тижня "ЖИТЛО"





Діти повинні засвоїти: назви основних частин будинку; домашню адресу; на якому поверсі вони живуть; міський, заміський будинок.


Розширення словникового запасу дітей:
назви: поверх, під'їзд, балкон, лоджія, панель, блок, колода, вікно, рама, кватирка, сходи, перила, східці, двері, ліфт, дзвінок, дах, труба, антена, горище, підвал,  замок, поріг, землянка, курінь;
ознаки: кам'яний, дерев'яний, білий, сірий, жовтий, гарний, одноповерховий, двоповерховий, багатоповерховий, високий — низький, новий — старий, сучасний, світлий, зручний, ошатний, великий, міцний, блочний, цегляний, панельний, дерев'яний, солом'яний;
дії: будувати, фарбувати, відкривати, закривати, стукати, підніматися, зателефонувати, виходити, прибивати, укладати, жити.



1. Утворення відносних прикметників «Назви, який?» (дітям від 5 років)
Будинок з колод. Який? Дерев'яний ...
Будинок з каменю. Який? ...
Будинок з цегли. Який? ...
Дах із заліза. Яка? ...
Вікна зі скла. Які? ...
Підлога з дерева? ...
Труба з цегли. Яка? ...
Фундамент з бетону. Який? ...

2. «Скільки їх?» (узгодження числівників з іменниками в роді, числі і відмінку):
Одні двері, двоє дверей, п'ятеро дверей.
(Кімната, квартира, вікна, стіни, дах, балкон, лоджія, сходинка, труба, під'їзд, підвал, ліфт)

3. «Будинок. З чим?» (засвоєння категорії орудного відмінка з прийменниками )
Будинок + дах = будинок з дахом.
Будинок + стелю = будинок зі стелею.
Будинок + стіни = будинок зі стінами.
Будинок + підлога = будинок з підлогою.
Будинок + двері = будинок з дверима
Будинок + кімнати = будинок з кімнатами.
Будинок + поверхи = будинок з поверхами.
Будинок + вікна = будинок з вікнами
Будинок + під'їзди = будинок з під'їздами.
Будинок + сходинки = будинок зі сходами.

4. «Склади речення» (складання речень з прийменником «над» по двох опорних словами)
Літак, ліс. (Літак летить над лісом)
Вертоліт, будинок. Аероплан, село.
Ракета, земля. Літак, хмари.
Аеробус, місто. Вертоліт, поле.
Човен, хвилі. Ракета, Земля.


5.Узгодження іменників з особистими займенниками
Моя — лоджія, рама, квартира, сходинка, труба, антена;
мій — поверх, будинок, під'їзд, балкон, ліфт, дзвінок, дах підвал, замок, поріг.


6.Утворення відносних прикметників «Якщо в будинку два поверхи» (дітям від 6 років)
Якщо в будинку один поверх, ми говоримо, що будинок одноповерховий.
Якщо в будинку так багато поверхів, що відразу важко порахувати, ми говоримо, що багатоповерховий будинок.
Два поверхи — будинок ... (двоповерховий).
Три поверхи — будинок ... (триповерховий).
П'ять поверхів — будинок ... (п'ятиповерховий).
Десять поверхів — будинок ... (десятиповерховий).
7.Утворення іменників множини в називному і родовому відмінках
Підлога — підлоги — багато підлог,
рама — рами — багато рам,
кімната — кімнати — багато кімнат,
стіна — стіни — багато стін,
поверх — поверхи — багато поверхів (багатоповерховий),
під'їзд — під'їзди — багато під'їздів,
балкон — балкони — багато балконів,
колода — колоди — багато колод,
вікно — вікна — багато вікон,
кватирка — кватирки — багато кватирок,
сходинка — сходи — багато сходів,
двері — двері — багато дверей,
дзвінок — дзвінки — дзвінків,
дах — дахи — багато дахів,
труба — труби — багато труб,
антена — антени — багато антен,
підвал — підвали — багато підвалів,
замок — замки — багато замків.



8.Утворення іменників із зменшувально-пестливими суфіксами (дітям від 5 років)
Вікно — віконце, віконечко,
рама — рамка, рамочка,
кімната — кімнатка, кімнаточка,
стіна — стінка, стіночка,
двері — дверцята,
балкон — балкончик,
колоду — колодочка,
сходи — східці, східцята,
дзвінок — дзвіночок,
дах — дашок,
поріг — поріжок.

9.Пошук антонімів «Скажи навпаки» (для дітей 6 років)
Високий — низький,
далекий — близький,
швидкий — повільний,
гучний — тихий,
широкий — вузький,
товстий — тонкий,
красивий — страшний,
великий — маленький,
новий — старий,
білий — чорний.


10.Пошук відповідного поняття «Будинки бувають» (для дітей 5-8 років)
Для людей — житловий будинок,
для машин — гараж,
для собак — буда, будка,
для коней — стайня,
для свиней — свинарник,
для корів — корівник,
для птахів — шпаківня, гніздо,
для курей — курник і т. д.



11.Зв'язкова мова
Складання розповіді за планом:
1). Назви свою адресу.
2). Скільки поверхів у твоєму будинку?
3). Скільки під'їздів у будинку?
4). З якого будівельного матеріалу збудовано будинок?
5). На якому поверсі ти живеш?
6). Скільки кімнат в квартирі (будинку)?
7). Назви всі кімнати та спеціальні приміщення
8). Твоє ставлення до свого будинку.

12. Використання елементів з мнемотехніки: описова розповідь:
План відповіді



 13. Житло різних матеріалів та часів:
14.Традиційне житло різних народів:
15.Робота з колажем.
 



Вірші про дім
Є у кожного домівка
Є у кожного домівка:
у хліві живе корівка,
у конюшні — кінь, лошатко,
у гніздечку — пташенятко.
Вулик — схованка для бджілки,
а дупло — хатинка білки.
У норі живе лисичка,
равлик — в мушлі невеличкій.
У барлозі спить ведмедик,
у кімнаті — хлопчик Петрик.
Цуценяті ніде спати.
Нумо будку будувати!
( Леся Вознюк)

Наша хата
Я люблю свою хату,
І подвір’я, й садок,
Де і сонця багато,
І в жару холодок.
Тихо й затишно квіти
Коло хати цвітуть,
І невтомно все літо
Бджоли в цвіті гудуть.
Все для мене тут рідне:
Стіни білі, як сніг,
І віконце привітне,
І дубовий поріг.
І ряденця строкаті,
Й рушники на стіні,
Навіть дим в нашій хаті
Рідно пахне мені.
Рідна казка про гнома,
Рідна стежка і сад…
Всюди добре, а дома
Краще, кажуть, стократ.
(І. Гнатюк )
16. Дидактична гра "СУСІДИ" 
Встав пропущені цифри 
 Мета гри: закріплювати рахунок у межах 10, уміння знаходити попередні і подальші числа.

17.Мовна мозаїка:
 Скласти розповідь про свій будинок за планом-мнемотабліце

    1.  Дорога додому
    2. Біля будинку.
    3. Дім, в якому я живу.
    4. Моя кімната.

 

18. Дидактична ігра:

Комментариев нет:

Отправить комментарий